De ambities van het kabinet om te voorzien in voldoende en betaalbare woningen zijn flink opgeschroefd. In 2030 moeten er 900.000 nieuwe woningen zijn gerealiseerd. Om dat te realiseren is de verhuurdersheffing afgeschaft per 1 januari 2023. Daarmee moeten voldoende financiële middelen beschikbaar komen om te kunnen bouwen. Maar dat alleen is niet voldoende. Daarom ligt nu het wetsvoorstel Wet Versterking Regie op de Volkshuisvesting (WVRV) voor internetconsultatie.
Het wetsvoorstel moet het mogelijk maken dat er afdwingbare prestatieafspraken worden gemaakt, die onder meer moeten leiden tot meer nieuwe woningen, een hoger bouwtempo en meer regie vanuit de overheid.
Al eerder, in december 2021, waren er prestatieafspraken gemaakt met de corporaties tijdens een congres van Aedes, voor het geval dat de verhuurdersheffing zou worden afgeschaft. Kort daarna volgden er in februari 2022 brieven aan de voorzitters van de Staten Generaal, welke brieven voorafgingen aan dit wetsvoorstel. Om meer woningen in een sneller tempo te kunnen realiseren wil de wetgever een aantal bestaande en nog in te voeren wetten aanpassen.
De wetswijzigingen moeten leiden tot meer en snellere sturing vanuit de overheid bij het ontwikkelen en uitvoeren van bouwplannen. In de nog in te voeren Omgevingswet komt daarom te staan dat er volkshuisvestingsprogramma’s moeten worden vastgesteld door de overheid op zowel nationaal, provinciaal als gemeentelijk niveau. Deze volkshuisvestingsprogramma’s worden niet vrijblijvend. Op basis van indicatieve aantallen zal na overleg met betrokken partijen voor iedere regio en op elk bestuursniveau duidelijk zijn hoeveel woningen er de komende 10 jaar jaarlijks bij komen. Inclusief afspraken wat voor type woningen, in welk segment en op welke locaties.
Verder komt er als doelstelling in de Omgevingswet te staan dat er een evenwichtige samenstelling in regionaal verband van de woningvoorraad moet komen. Om dat te bewerkstelligen wordt in het Besluit kwaliteit leefomgeving opgenomen dat wanneer de sociale woningvoorraad per gemeente lager is dan het landelijk gemiddelde, in het gemeentelijke volkshuisvestingsprogramma verplicht maatregelen getroffen moeten worden gericht op de nieuwbouw van ten minste 30% sociale huurwoningen. Er komen daarnaast bindende voorrangsregels in de Huisvestingswet voor toewijzing van een huisvestingsvergunning, bijvoorbeeld voor mensen die dakloos zijn.
De Woningwet kent op dit moment het begrip “woonvisie”. Dat woord wordt veranderd in volhuisvestingprogramma, waarmee aangesloten wordt bij het begrip volkshuisvestingsprogramma zoals dit in de Omgevingswet komt te staan. Gemeenten, woningcorporaties, organisaties en commissies moeten jaarlijks overleggen over de inhoud en de actualisatie van het volkshuisvestingprogramma, dat moet passen binnen het provinciale en het nationale volkshuisvestingsprogramma. Indien dat niet binnen 6 maanden leidt tot afspraken en actualisatie, kan één van de betrokken overlegpartners het geschil voorleggen aan de verantwoordelijke minister, die vervolgens een bindende uitspraak doet. Datzelfde geldt ten aanzien van de nakoming van gemaakte prestatieafspraken.
Ook het bestuursprocesrecht wordt aangepast. Er komt een mogelijkheid om bij algemene maatregel van bestuur categorieën projecten aan te wijzen die van zwaarwegend maatschappelijke belang zijn en versneld kunnen worden uitgevoerd.
Het wetsvoorstel kan zeker gaan leiden tot een strakkere regie, betere planning en versnelling van de woningbouw. Of de te bouwen aantallen nieuwe woningen daadwerkelijk zullen worden gehaald, hangt echter ook af van andere factoren, zoals de stikstofproblematiek. Partijen zullen zich bewust moeten zijn dat te maken afspraken een meer afdwingbaar karakter zullen hebben, dan in het verleden het geval was. Afspraken op gemeentelijk niveau zullen bovendien moeten worden afgestemd op de volkshuisvestingsprogramma’s van de provincie en de nationale overheid.
Mocht u vragen hebben of nader advies willen op het terrein van verduurzaming, het bouw- en vastgoedrecht dan kunt u uiteraard contact opnemen met Robert van Dijke of een van onze andere specialisten. Wij denken graag met u mee.
Neemt u gerust contact met ons op. Wij helpen u graag verder!
Meldt u zich vrijblijvend aan voor onze nieuwsbrief.
Download het bestand.
Dehaanlaw.nl maakt gebruik van cookies
Als u kiest voor ’Nodige cookies’ plaatsen wij slechts functionele en analytische cookies met weinig tot geen gevolgen voor uw privacy. Indien u kiest voor ‘Alle cookies’ plaatsen wij ook tracking cookies waarmee wij informatie over u verzamelen om u gepersonaliseerde content aan te kunnen bieden. U geeft hiermee tevens toestemming voor het verwerken van de middels deze cookies verkregen persoonsgegevens conform ons Privacy Statement en Cookie Statement.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.