Doorgaans zijn in een huurovereenkomst of de bijbehorende algemene bepalingen regels opgenomen over het voorkomen van overlast. Toch komt het geregeld voor dat huurders overlast veroorzaken. Dit kan het woongenot van omwonenden ernstig verstoren en kan leiden tot klachten bij de verhuurder. Een verhuurder dient deze klachten serieus te nemen en in het voorkomende geval dat de klager tevens huurder van desbetreffende verhuurder is, heeft de verhuurder ook de plicht om te doen wat in zijn of haar macht ligt om de overlast te beëindigen. Indien dit wordt nagelaten kan de verhuurder tekortschieten in diens verplichtingen naar de klagende huurder.
Afhankelijk van de aard en de ernst van de overlast kan een verhuurder verschillende middelen inzetten om de overlast te beëindigen. Soms is een gesprek met de overlastveroorzakende huurder voldoende om de problemen op te lossen, maar helaas is dit niet altijd het geval.
Een gedragsaanwijzing wordt ook wel een ‘laatste kans overeenkomst’ genoemd en is een formele manier om de overlastgevende huurder op de hoogte te stellen van specifieke gedragingen die als overlast worden beschouwd. Het biedt een duidelijk kader waarbinnen hele concrete afspraken worden gemaakt, waardoor misverstanden kunnen worden voorkomen. Door tijdig en helder in te grijpen en de huurder expliciet te wijzen op ongewenst gedrag, kan een gedragsaanwijzing helpen om verdere escalatie van problemen te voorkomen. Woningcorporaties zetten dit middel dan ook geregeld in.
Indien een gedragsaanwijzing wordt opgesteld is het van belang dat daarin duidelijk wordt omschreven welk gedrag niet wordt getolereerd en ook wat de consequentie zal zijn indien de afspraken uit de gedragsaanwijzing door de huurder worden geschonden. Daarnaast dient de gedragsaanwijzing zowel door de verhuurder als de huurder te worden ondertekend.
Mocht de gedragsaanwijzing worden geschonden, dan biedt dat doorgaans mogelijkheden voor de verhuurder om de huurovereenkomst op te zeggen of te laten ontbinden. Daarbij is ook van belang hoe de verhuurder is omgegaan met de overtreding van de gedragsaanwijzing: heeft de verhuurder consequent gereageerd of is de overtreding wellicht aanvankelijk getolereerd? Indien de verhuurder eerdere overtredingen van de gedragsaanwijzing heeft getolereerd of heeft gewacht alvorens actie te ondernemen kan dit in een juridische procedure soms nadelig uitpakken.
Neemt u gerust contact met ons op. Wij helpen u graag verder!
Meldt u zich vrijblijvend aan voor onze nieuwsbrief.
Download het bestand.
Dehaanlaw.nl maakt gebruik van cookies
Als u kiest voor ’Nodige cookies’ plaatsen wij slechts functionele en analytische cookies met weinig tot geen gevolgen voor uw privacy. Indien u kiest voor ‘Alle cookies’ plaatsen wij ook tracking cookies waarmee wij informatie over u verzamelen om u gepersonaliseerde content aan te kunnen bieden. U geeft hiermee tevens toestemming voor het verwerken van de middels deze cookies verkregen persoonsgegevens conform ons Privacy Statement en Cookie Statement.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.