Iedere ondernemer verwacht dat zijn facturen op tijd worden betaald, zelfs als er geen uitdrukkelijke betalingstermijn met de klant is afgesproken. Toch krijgt bijna iedere ondernemer wel te maken met te laat of niet betaalde facturen. Om de ondernemer hiertegen te beschermen is sinds 16 maart 2013 de Wet Betalingstermijnen van kracht. Wat houdt de Wet Betalingstermijnen in?
Vóór 16 maart 2013 stonden de ondernemer weinig middelen ter beschikking om wanbetalers aan te pakken. Om ondernemers beter te beschermen is dit in de nieuwe wet aangepast. Ook als bedrijven onderling contractueel niets hebben vastgelegd, moet een factuur nu uiterlijk dertig dagen na ontvangst van de factuur worden betaald.
Er zijn een paar uitzonderingen mogelijk. Zo mag er een langere betalingstermijn van maximaal zestig dagen tussen bedrijven worden afgesproken. Maar dat moet vooraf door beide partijen zijn vastgelegd. Een betalingstermijn van langer dan zestig dagen is alleen toegestaan als dit voor geen van beide partijen nadelig is.
Ondernemers die een dienst leveren aan de overheid staan nog sterker. Facturen van ondernemers aan de overheid moeten altijd binnen dertig dagen na de factuurdatum worden betaald. Afwijken van deze termijn is vrijwel niet mogelijk, aangezien de overheid de wettelijk vastgelegde Algemene Rijksvoorwaarden gebruikt.
Een factuur moet aan een aantal wettelijke regels voldoen. Zo moeten altijd de volledige bedrijfsgegevens vermeld worden, inclusief het btw-nummer en het KvK-nummer. Daarnaast moet de factuur de volgende gegevens bevatten: het totaalbedrag, informatie over de geleverde diensten en/of producten, de factuurdatum en adresgegevens van de ontvanger. Als u met een andere ondernemer zaken doet, hoeft de betalingstermijn niet per se te worden vermeld. Immers, de nieuwe Wet Betalingstermijnen stelt hiervoor duidelijke regels (30 dagen). Maar het is wel aan te raden, alleen al om misverstanden te voorkomen.
Wanbetaling kun je niet altijd voorkomen, maar wel beperken. Stuur facturen zoveel mogelijk op regelmatige basis, bijvoorbeeld per week of per maand. Als je na het afronden van een opdracht na vier maanden eenmalig een hoge factuur stuurt, breng je een (kleine) opdrachtgever wellicht in de problemen. Mogelijk heeft hij dit bedrag wel gereserveerd, maar heeft hij het bedrag nog niet op zijn bankrekening staan. Immers, ook hij kan hinder hebben van wanbetaling of late betalers. Als je in plaats daarvan iedere maand factureert, heb je op de laatste dag van het te verrichten werk waarschijnlijk al een groot deel ontvangen en volgt de laatste betaling na dertig dagen.
Meldt u zich vrijblijvend aan voor onze nieuwsbrief.
Download het bestand.
Dehaanlaw.nl maakt gebruik van cookies
Als u kiest voor ’Nodige cookies’ plaatsen wij slechts functionele en analytische cookies met weinig tot geen gevolgen voor uw privacy. Indien u kiest voor ‘Alle cookies’ plaatsen wij ook tracking cookies waarmee wij informatie over u verzamelen om u gepersonaliseerde content aan te kunnen bieden. U geeft hiermee tevens toestemming voor het verwerken van de middels deze cookies verkregen persoonsgegevens conform ons Privacy Statement en Cookie Statement.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.