In Nederland telt het bedrijfslandschap ruim 2,3 miljoen bedrijven, waarvan bijna 30% bestaat uit besloten vennootschappen (bv’s), naamloze vennootschappen (nv’s), vennootschappen onder firma (vof’s), commanditaire vennootschappen (cv’s) of maatschappen. In bijna 20% van deze bedrijven zijn meer dan één persoon werkzaam. Samenwerken in een onderneming brengt vele voordelen met zich: meer kennis, een groter netwerk, het delen van risico’s en een ruimer startbudget. Tegelijkertijd kan samenwerken in een onderneming ook complex zijn en leiden tot geschillen. Zo raken ook aandeelhouders van bv’s of nv’s geregeld verdeeld over het reilen en zeilen van de vennootschap: welke koers slaan we in? En hoe verdelen we het behaalde resultaat? Een geschil tussen aandeelhouders kan de besluitvorming binnen een vennootschap lam leggen en zo zelfs het voortbestaan van een vennootschap in gevaar brengen. Maar hoe los je zo’n aandeelhoudersgeschil op? Deze vraag markeert het startpunt van een complex traject waarbij verschillende routes overwogen kunnen worden.
Het vertrekpunt: doorgaan of niet?
Wanneer een aandeelhoudersgeschil zich voordoet, is de eerste cruciale vraag die ik een cliënt stel: ‘Wil je wel doorgaan met het bedrijf? En ben je daar absoluut zeker van?’. Spanningen, ruzies en verschillen van inzicht zijn belangrijke overwegingen die ertoe kunnen leiden dat een aandeelhouder vrijwillig besluit afscheid te nemen van zijn of haar aandelen. Echter, vaker leidt de betrokkenheid van aandeelhouders bij de vennootschap tot een andere wens: voortzetting van het aandeelhouderschap. Deze wens vormt het vertrekpunt voor het bepalen van de strategie en de route naar een oplossing.
Onderling oplossen: de voorkeursroute
Hoewel procederen een optie is, verdient het de voorkeur om aandeelhoudersgeschillen onderling op te lossen. Onderlinge oplossingen tussen aandeelhouders leiden vaak tot meer duurzame en constructieve uitkomsten, alsmede tot behoud van samenwerking en vertrouwen. Er zijn een aantal praktische mogelijkheden die kunnen bijdragen aan het onderling oplossen van een aandeelhoudersgeschil:
Procederen: noodzaak bij impasse
Als onderlinge oplossingen tussen de aandeelhouders niet haalbaar zijn, kan procederen een effectief en noodzakelijk middel zijn om een aandeelhoudersgeschil te beëindigen. Enkele juridische stappen die genomen kunnen worden zijn:
Praktijkvoorbeeld: een verplichte overdracht van aandelen
Dat een geëscaleerd aandeelhoudersgeschil kan leiden tot verplichte overdracht van de aandelen door een van de aandeelhouders werd nogmaals bevestigd in een uitspraak van de rechtbank Gelderland op 27 januari 2023. United Fairs, als zijnde 50% aandeelhouder van La Sposa Couture B.V., eiste in kort geding overdracht van de aandelen van X, de aandeelhouder van de overige 50% aandelen. Er was sprake van een impasse tussen de aandeelhouders: X reageerde niet op uitnodigingen voor de aandeelhoudersvergaderingen, nam gelden buiten de vennootschap om in ontvangst en ontplooide zelf concurrerende activiteiten. Deze opstelling van X belemmerde belangrijke besluitvorming binnen de vennootschap, waardoor United Fairs verdere financiering weigerde en de bank overwoog de relatie met de vennootschap op te zeggen. De voorzieningenrechter veroordeelde X tot overdracht van zijn aandelen binnen een week tegen de nominale waarde.
Slot
Het oplossen van aandeelhoudersgeschillen kan een complex proces zijn en vergt een doordachte benadering. Een echt doeltreffend, passend en laagdrempelig juridisch instrument biedt de wet doorgaans niet. Het komt aan op creativiteit in het vinden van een oplossing, waarbij men moet laveren tussen de verschillende mogelijkheden. Meer weten over aandeelhoudersgeschillen en de mogelijke oplossingen? Neem dan gerust contact met ons op. Wij delen graag onze kennis en ervaringen met u.
Neemt u gerust contact met ons op. Wij helpen u graag verder!
Meldt u zich vrijblijvend aan voor onze nieuwsbrief.
Download het bestand.
Dehaanlaw.nl maakt gebruik van cookies
Als u kiest voor ’Nodige cookies’ plaatsen wij slechts functionele en analytische cookies met weinig tot geen gevolgen voor uw privacy. Indien u kiest voor ‘Alle cookies’ plaatsen wij ook tracking cookies waarmee wij informatie over u verzamelen om u gepersonaliseerde content aan te kunnen bieden. U geeft hiermee tevens toestemming voor het verwerken van de middels deze cookies verkregen persoonsgegevens conform ons Privacy Statement en Cookie Statement.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.