De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft zich onlangs tegenover het Financieel Dagblad (FD) uitgesproken over een advertentiesysteem van IAB Europe waarmee het surfgedrag van internetgebruikers in kaart wordt gebracht. De data die daarmee wordt verzameld wordt gebruikt om advertenties te veilen die op het surfgedrag van de individuele websitebezoeker aansluiten.
Kort samengevat zegt de AP dat het met behulp van dit systeem verzamelen van data in strijd is met Europese privacywetgeving, in het bijzonder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG c.q. GDPR). Volgens het FD gebruikt naar schatting 80% van de Europese websites en apps dit advertentiesysteem. De gevolgen van de uitspraak van de AP zijn dan ook groot, met name omdat websites die dit systeem blijven gebruiken per direct in overtreding zijn. Of de AP tegen dergelijke overtredingen zal optreden en boetes op zal leggen is nog niet duidelijk.
Als alternatief voor het advertentiesysteem stelt de AP voor om advertenties te baseren op een afgebakende doelgroep van gebruikers in plaats van op individuele gebruikers. Onder andere Google experimenteerde al met deze privacy vriendelijke methode van adverteren.
De uitspraak van de Nederlandse toezichthouder komt niet geheel als een verrassing. De Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit legde vorige week al een boete op aan IAB Europe ter hoogte van
€ 250.000,- wegens privacy schending. Gebruikers werden volgens haar onvoldoende geanonimiseerd in het advertentiesysteem dat de gepersonaliseerde advertenties managede. Ook waren de cookie pop-ups te algemeen en werd de gebruiker niet voldoende geïnformeerd omtrent zijn keuze om persoonsgegevens te delen. De Belgische toezichthouder heeft IAB Europe naast de boete twee maanden gegeven om maatregelen te treffen om de inbreuk ongedaan te maken en haar systeem aan te passen.
IAB Europe heeft op haar website op 2 februari jl. aangegeven dat zij het niet eens is met de uitspraak van de Gegevensbeschermingsautoriteit. In die zin dat zij zichzelf niet ziet als een ‘verwerkingsverantwoordelijke’ onder de AVG. Desalniettemin geeft zij aan dat zij de geconstateerde inbreuken binnen zes maanden gaat oplossen en dat zij zoveel mogelijk gaat samenwerken met de toezichthouder om het systeem conform de privacyregelgeving in te richten.
Tot nu toe heerst er onduidelijkheid of de AP handhavend zal optreden. Wel wordt vanuit de AP geadviseerd het gebruik van het advertentiesysteem direct te staken. Dit advies heeft een grote en directe impact op de bestaande online advertentiemarkt en de vraag is of bestaande alternatieven wel in lijn zijn met de AVG en een goede oplossing bieden. Iedere marktpartij zal voor zichzelf moeten vaststellen of zijn handelswijze in lijn is met de AVG, of dat aanpassing noodzakelijk is.
Wilt u weten wat het advies van de AP voor u betekent? Neem dan gerust contact op met Jasper Gevers via 06 182 928 60 of j.gevers@dehaanlaw.nl of Jesse van Bruggen j.vanbruggen@dehaanlaw.nl.
Neemt u gerust contact met ons op. Wij helpen u graag verder!
Meldt u zich vrijblijvend aan voor onze nieuwsbrief.
Download het bestand.
Dehaanlaw.nl maakt gebruik van cookies
Als u kiest voor ’Nodige cookies’ plaatsen wij slechts functionele en analytische cookies met weinig tot geen gevolgen voor uw privacy. Indien u kiest voor ‘Alle cookies’ plaatsen wij ook tracking cookies waarmee wij informatie over u verzamelen om u gepersonaliseerde content aan te kunnen bieden. U geeft hiermee tevens toestemming voor het verwerken van de middels deze cookies verkregen persoonsgegevens conform ons Privacy Statement en Cookie Statement.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.