De digitale transformatie heeft inmiddels haar intrede gedaan in de logistieke keten. Hoewel deze ontwikkeling in veel opzichten positief is, kleeft er ook een schaduwzijde aan. Namelijk in de vorm van cybercrime, waarvan logistieke bedrijven, spoorwegen, rederijen en havens steeds vaker het doelwit zijn. In deze blog geven wij u een aantal aanbevelingen waarmee u zich kunt wapenen tegen dergelijke digitale gevaren.
De risico’s van cybercriminaliteit in de handel transport en logistiek zijn inherent aan de bestaande afhankelijkheid van informatietechnologie. Veelal opereren de systemen in de sector volledig geautomatiseerd, en zijn zij met elkaar verbonden in een web van allerlei leveranciers en tussenbedrijven. Het behouden van overzicht is in deze situaties complex. Een cyberaanval kan echter grote (financiële) gevolgen met zich meebrengen en is om die reden een niet te onderschatten risico.
Illustratief is de in 2017 uitgevoerde cyberaanval op het Deense containerbedrijf Maersk. De aanval vond plaats in de haven van Rotterdam en legde de computersystemen van het containerbedrijf gedurende enige weken plat. Maersk leed 225 miljoen euro schade en heeft haar gehele IT-systeem moeten vernieuwen.
De vraag is wat u zelf kunt doen om dergelijke risico’s en de eventueel daarmee gepaarde kosten zoveel mogelijk te beperken. Dit begint met het opstellen van een cyberrisicoprofiel. Aan de hand van een dergelijk beleid krijgt u inzicht in de cyberrisico’s binnen uw bedrijf en kunt u vervolgens doelgerichte beveiligingsmaatregelen treffen.
Binnen een organisatie bestaan meerdere factoren die invloed hebben op de hoogte van het cyberrisicoprofiel, denk aan: bewust en onbewust gedrag door medewerkers, systeem- en programmafouten, beveiligingsmaatregelen, de aard en hoeveelheid van de verzamelde gegevens, het strategisch belang van de informatie en – zoals gezegd – de afhankelijkheid van technologie. Het is essentieel dat alle werknemers binnen uw organisatie bewust zijn van deze cyberrisico’s. Uit de praktijk blijkt namelijk dat verreweg de meeste cyberaanvallen ontstaan wegens onwetende of nalatige werknemers. Maak uw medewerkers dus bewust van de gevaren van cyberaanvallen, bijvoorbeeld middels een intern beleid. Met een phising-campagne kunt u vervolgens meten hoe bewust uw medewerkers omgaan met externe data.
Andere maatregelen die u direct in uw organisatie kunt treffen, zijn de volgende:
Afsluiting
Twijfelt u na het lezen van deze blog of uw organisatie bestand is tegen cyberaanvallen, of heeft u vragen over uw cyberrisicoprofiel of cybercrisisplan? Neem dat gerust contact met ons op.
Wij denken graag met u mee over een veilige vormgeving van de digitale transformatie binnen uw organisatie!
Neemt u gerust contact met ons op. Wij helpen u graag verder!
Meldt u zich vrijblijvend aan voor onze nieuwsbrief.
Download het bestand.
Dehaanlaw.nl maakt gebruik van cookies
Als u kiest voor ’Nodige cookies’ plaatsen wij slechts functionele en analytische cookies met weinig tot geen gevolgen voor uw privacy. Indien u kiest voor ‘Alle cookies’ plaatsen wij ook tracking cookies waarmee wij informatie over u verzamelen om u gepersonaliseerde content aan te kunnen bieden. U geeft hiermee tevens toestemming voor het verwerken van de middels deze cookies verkregen persoonsgegevens conform ons Privacy Statement en Cookie Statement.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.