Wereldwijd zijn er grote zorgen om de invloed van de mens op het klimaat. Door menselijke activiteiten komen er broeikasgassen in de atmosfeer, die verantwoordelijk worden gehouden voor de klimaatverandering. Het Europees Parlement riep daarom op 28 november 2019 een “klimaatnoodtoestand” uit.
Broeikasgassen zijn niet alleen het bekende CO2, maar ook methaan, lachgas, fluorgas en zelfs waterdamp. Methaan komt onder meer vrij door het vee dat wordt gehouden. Fluorgas is het sterkste broeikasgas en komt onder meer voor in spuitbussen, airco’s en koelkasten.
Inmiddels heeft Nederland te maken met 2 “Klimaatwetten’, te weten één nationale wet en één Europese Klimaat“wet”. De Europese “wet” is een verordening die in rang boven de nationale wet staat en door de rechter kan worden toegepast.
De Nederlandse Klimaatwet dateert van 2 juli 2019 en is op 1 januari 2020 van kracht geworden. Deze wet voorziet in de stapsgewijze reductie van broeikasgassen om klimaatverandering tegen te gaan.
In de Klimaatwet staat met hoeveel procent de uitstoot van broeikasgassen in ons land moet worden teruggedrongen te weten (artikel 2 leden 1 en 2 Klimaatwet):
De elektriciteitsproductie moet in 2050 volledig CO2-neutraal zijn (artikel 2 lid 2 Klimaatwet).
Daarnaast moet de Nederlandse staat als gevolg van de gerechtelijke Urgenda uitspraken eind 2020 ten minste 25% minder broeikasgassen uitstoten ten opzichte van 1990. De uitspraken zijn te raadplegen via:
Als gevolg van vooral de coronacrisis heeft Nederland dat doel in 2020 gehaald. Nederland bereikte in dat jaar een reductie van maar liefst 25,5 %. In 2021 zouden echter juist weer meer broeikasgassen zijn uitgestoten.
Klimaatplan
De Klimaatwet bepaalt dat de regering een klimaatplan moet maken. Het klimaatplan geldt telkens voor een periode van 10 jaar en moet om de 5 jaar telkens tussentijds worden bijgesteld. Het eerste klimaatplan geldt voor de periode tussen 2021 en 2030. Dat plan bevat de hoofdlijnen van het beleid en beschouwingen.
Daarnaast moeten er in het klimaatplan ook de maatregelen worden opgenomen om de doelen te bereiken (artikel 3 lid 2 sub a, c Klimaatwet).
Inmiddels volgen de ontwikkelingen elkaar ook op Europees niveau snel op. De Europese Raad (die bestaat uit de regelingsleiders van de lidstaten van de Europese Unie, de voorzitter en voorzitter van de Europese Commissie) heeft op 28 juni 2021 een Europese “Klimaatwet” aangenomen. Deze verordening (Vo) is op 29 juli 2021 in werking getreden. U kunt deze raadplegen middels de volgende link: EUR-Lex – 32021R1119 – EN – EUR-Lex (europa.eu).
Daarin is het eerder al uitgezette klimaatbeleid wettelijk verankerd. In artikel 2 van die verordening staat dat de emissie van broeikasgassen uiterlijk in 2050 netto nul moet bedragen en de Europese Unie zelfs moet streven om daarna negatieve emissies te bereiken.
In artikel 4 van die verordening staan de tussentijds te bereiken doelen geformuleerd. In 2030 moeten de broeikasgasemissies in de Europese Unie met 55 % zijn gedaald ten opzichte van de emissie in 1990.
‘‘Fit for 55”
De Europese Commissie heeft reeds kort na het aannemen van de verordening een pakket maatregelen voorgesteld en op 14 juli 2021 bekendgemaakt. Dat pakket aan maatregelen wordt “Fit for 55” genoemd, hetwelk doelt op de reductie van broeikasgas met 55 % die de EU in 2030 tracht te bereiken. Het pakket heeft de indrukwekkende omvang van 12.000 bladzijden(!), waarin het klimaatbeleid van de EU wordt uitgewerkt en vastgelegd. Enkele kernpunten die daarin worden uitgewerkt zijn:
Dit alles is uiteraard maar een kleine greep uit de maatregelen uit het 12.000 pagina’s dikke pakket.
De verduurzaming is inmiddels in een versnelling gekomen. De tussentijds gestelde doelen moeten al op korte termijn worden behaald en maatregelen volgens elkaar snel op. Het Europese Environactment Programme dateert van 14 oktober 2020. Nog geen jaar later volgde het zeer omvangrijke en gedetailleerde “Fit for 55” pakket. Om dat pakket door te voeren zal het daar ongetwijfeld niet bij blijven. De Europese Commissie heeft bijvoorbeeld al op 14 juli 2021 een voorstel tot herziening van de richtlijn hernieuwbare energie ingediend. Op 15 december 2021 publiceerde de Europese Commissie haar voorstel om de reeds bestaande Europese richtlijnen voor energieprestatie gebouwen (EPBD) te herzien om gebouwen nog energie-efficiënter te maken. Nieuwe richtlijnen en nationale regels om die te implementeren zullen ongetwijfeld volgen.
Mocht u vragen hebben of nader advies willen op het terrein van verduurzaming, het bouw- en vastgoedrecht dan kunt u uiteraard contact opnemen met mr. R.H. van Dijke via telefoonnummer 06 505 116 87 of via r.vandijke@dehaanlaw.nl.
Neemt u gerust contact met ons op. Wij helpen u graag verder!
Meldt u zich vrijblijvend aan voor onze nieuwsbrief.
Download het bestand.
Dehaanlaw.nl maakt gebruik van cookies
Als u kiest voor ’Nodige cookies’ plaatsen wij slechts functionele en analytische cookies met weinig tot geen gevolgen voor uw privacy. Indien u kiest voor ‘Alle cookies’ plaatsen wij ook tracking cookies waarmee wij informatie over u verzamelen om u gepersonaliseerde content aan te kunnen bieden. U geeft hiermee tevens toestemming voor het verwerken van de middels deze cookies verkregen persoonsgegevens conform ons Privacy Statement en Cookie Statement.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.