Netbeheer Nederland (de vereniging van alle netbeheerders) heeft een voorstel ingediend bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) voor het wijzigen van de codes elektriciteit. Met dit voorstel wordt mogelijk gemaakt dat meerdere grootverbruikers samen één transportovereenkomst met de netbeheerder afsluiten. Het voorstel is nog in behandeling, maar het ACM staat netbeheerders nu al toe een groepstransportovereenkomst (GTO of Groeps-TO) met hun aangeslotenen aan te gaan. Bij diverse netbeheerders kunnen geïnteresseerden zich aanmelden en worden nu al groepstransportovereenkomsten gesloten met hun aangeslotenen.
Met een groepstransportovereenkomst behouden de aangesloten partijen hun eigen netaansluiting, maar wordt het gezamenlijk transportvermogen van de aangesloten partijen door de netbeheerder beschouwd als één transportvermogen. De aangesloten partijen delen dus hun gezamenlijk transportvermogen en kunnen zelf bepalen op welke wijze zij deze totale capaciteit onderling gebruiken om een zo efficiënt mogelijk netgebruik te bewerkstelligen.
Door de individuele transportvermogens van de aangesloten partijen te behandelen als één groot transportvermogen, wordt ruimte gecreëerd om van elkaars transportvermogen gebruik te maken. Wanneer één partij een deel van diens transportvermogen niet volledig benut, staat dit transportvermogen ter beschikking aan de andere partijen. Een groepstransportovereenkomst kan daarom bijdragen aan een oplossing voor de overvolle netten en de lange wachttijden voor het krijgen van een (zwaardere) netaansluiting.
Om te voorkomen dat de netbeheerder met iedere individuele aangesloten partij moet blijven overleggen, zal de netbeheerder doorgaans als voorwaarde stellen dat een rechtspersoon als tussenpersoon tussen de netbeheerder en de aangesloten partijen optreedt. Het voordeel van het verenigen van de aangesloten partijen in een juridische structuur is dat partijen onderling afspraken kunnen maken, bijvoorbeeld over zeggenschap binnen de tussenpersoon, wie mag toetreden als nieuwe aangeslotene binnen de juridische structuur, wanneer en onder welke voorwaarden een partij kan uittreden uit de juridische structuur, en eventuele winstdeling.
Afspraken over en voorwaarden voor het onderlinge gebruik van elkaars transportcapaciteit worden vastgelegd in de groepstransportovereenkomst.
Het opstellen van een groepstransportovereenkomst en het inrichten van de bijbehorende juridische structuur vraagt om de juiste juridische expertise en maatwerk. Onze ervaren (kandidaat)-notarissen en advocaten staan klaar om u hierin te begeleiden. Neem gerust contact op met onze sectie Energierecht via:
Neemt u gerust contact met ons op. Wij helpen u graag verder!
Meldt u zich vrijblijvend aan voor onze nieuwsbrief.
Download het bestand.
Dehaanlaw.nl maakt gebruik van cookies
Als u kiest voor ’Nodige cookies’ plaatsen wij slechts functionele en analytische cookies met weinig tot geen gevolgen voor uw privacy. Indien u kiest voor ‘Alle cookies’ plaatsen wij ook tracking cookies waarmee wij informatie over u verzamelen om u gepersonaliseerde content aan te kunnen bieden. U geeft hiermee tevens toestemming voor het verwerken van de middels deze cookies verkregen persoonsgegevens conform ons Privacy Statement en Cookie Statement.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.