Op 11 juni 2024 is het wetsvoorstel voor de Wet basisverzekering arbeidsongeschiktheid zelfstandigen in internetconsultatie gegaan. Dit wetsvoorstel moet ervoor gaan zorgen dat zelfstandigen vanwege de verplichte verzekering ook inkomen hebben als zij arbeidsongeschikt raken. Volgens het kabinet verkleint de verplichte verzekering voor zelfstandigen de verschillen tussen werknemers en zelfstandigen én tussen zelfstandigen onderling. In deze blog bespreken wij de hoofdlijnen van het nieuwe wetsvoorstel.
Op dit moment bestaat er geen verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen, in tegenstelling tot werknemers. Het kabinet is van mening dat het van belang is dat zelfstandigen zich kunnen verzekeren tegen het risico van arbeidsongeschiktheid en het bijkomende inkomensverlies. Ook het gelijker maken van het speelveld tussen zelfstandigen en werknemers en het verminderen van het afwentelen van risico’s en kosten op de samenleving spelen een rol volgens het kabinet.
Het wetsvoorstel houdt het volgende in. Zelfstandigen krijgen straks recht op een arbeidsongeschiktheidsuitkering als ze door langdurige ziekte niet meer het minimumloon kunnen verdienen. Het kabinet gaat daarbij uit van de volgende uitgangspunten voor de publieke verzekering:
Een zelfstandige kan zich op grond van het wetsvoorstel verzekeren via de publieke verzekering of door een private verzekering af te sluiten die aan een aantal voorwaarden voldoet. Zo mag de hoogte van de uitkering bij arbeidsongeschiktheid niet lager zijn dan die van de publieke verzekering, moet de premie minimaal gelijk zijn aan die van de publieke verzekering en moet de verzekering lopen tot de AOW-leeftijd.
In het wetsvoorstel kiest de regering voor een absoluut arbeidsongeschiktheidscriterium. Dat houdt in dat er wordt gekeken of de zelfstandige nog in staat is om met arbeid ten minste het wettelijk minimumloon per maand te verdienen. Dit criterium verschilt van het criterium dat geldt voor de Wet WIA. In de Wet WIA is sprake van een relatief arbeidsongeschiktheidscriterium voor werknemers: iemands procentuele verlies aan verdiencapaciteit is leidend bij het beantwoorden van de vraag of iemand arbeidsongeschikt is.
Zoals beschreven kan een verzekerde zelfstandige aanspraak maken op een uitkering wanneer hij arbeidsongeschikt is en de wachttijd van 52 weken heeft doorlopen. De vraag komt op hoe moet worden nagegaan wat de eerste ziektedag is van de arbeidsongeschikte zelfstandige. Het kabinet oppert in het wetsvoorstel dat de zelfstandige zich ziek kan melden bij het UWV. Echter, het is geen vereiste om je ziek te melden op de eerste ziektedag. Het UWV moet vaststellen welke informatie de zelfstandigen moeten verstrekken als ze zich later ziekmelden en geeft uiteindelijk een oordeel over de eerste ziektedag.
Het wetsvoorstel is op 11 juni 2024 in internetconsultatie gegaan. Dat betekent dat iedereen tot en met 23 juli 2024 kan reageren op het wetsvoorstel. Vervolgens is het aan het kabinet om de reacties te beoordelen. Het is niet zeker hoe de toekomst van het wetsvoorstel eruit zal zien. Wij houden u op de hoogte van de ontwikkelingen.
Neemt u gerust contact met ons op. Wij helpen u graag verder!
Meldt u zich vrijblijvend aan voor onze nieuwsbrief.
Download het bestand.
Dehaanlaw.nl maakt gebruik van cookies
Als u kiest voor ’Nodige cookies’ plaatsen wij slechts functionele en analytische cookies met weinig tot geen gevolgen voor uw privacy. Indien u kiest voor ‘Alle cookies’ plaatsen wij ook tracking cookies waarmee wij informatie over u verzamelen om u gepersonaliseerde content aan te kunnen bieden. U geeft hiermee tevens toestemming voor het verwerken van de middels deze cookies verkregen persoonsgegevens conform ons Privacy Statement en Cookie Statement.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.